Pot do ničelnega ogljičnega odtisa za mala in srednje velika podjetja

Februar
2022
18
MSP so temelj svetovnega gospodarstva, saj predstavljajo 90 % podjetij in 50 %  zaposlitev po vsem svetu. Dejavnost MSP naj bi zajemala 60–70 % vpliva gospodarstva Evropske unije na okolje. Da bi dosegli globalne cilje na področju razogljičenja, nujno potrebujemo sodelovanje MSP. 
 
Zahteva po ničelnem ogljičnem odtisu
 
V zadnjih dvajsetih letih se je okvir delovanja podjetij korenito spremenil. Medtem ko so podjetja doživljala gospodarsko rast, globalizacijo in povečano potrošnjo, so postali izrazitejši tudi njihov prispevek k svetovnim emisijam in podnebnim spremembam, zmanjšanje biotske raznovrstnosti in družbeni problemi. Fizični učinki podnebnih sprememb – pogostejši in hujši izredni vremenski dogodki, poplave, vročina in velika temperaturna nihanja – imajo močan vpliv na fizično premoženje podjetij in motnje oskrbovalne verige, ki so jim MSP še posebej izpostavljena. 
 
Pritisk za ukrepanje narašča. Alarmi zvonijo že nekaj časa, vendar se zakonodajalci, regulatorji in velike multinacionalke začenjajo zavedati, da status quo ni več vzdržna dolgoročna strategija in da je treba ukrepati hitro in odločno. To zavedanje ustvarja popolno nevihto za majhne akterje v poslovnem svetu.
 
MSP so hkrati bombardirana s tržnimi zahtevami strank, ki pozivajo k transparentnosti in podnebnim ukrepom, z evropskimi podnebnimi pravili, poplava zaostrovanja okoljske zakonodaje, ki temu sledi, pa še povečuje pritisk. Neverjetna obsežnost in hitrost okoljskih zakonodajnih reform prinašata širjenje trgovanja z emisijami v nove dejavnosti in s tem povezane ogljične stroške, ki jih MSP nikoli prej ni bilo treba upoštevati. 
 
Zahteve po izkazovanju podnebnih ukrepov se hitro povečujejo. Velike multinacionalne korporacije se zavedajo, da vpliv njihovega poslovanja na podnebje v veliki meri izhaja iz oskrbovalnih verig, zato raje sodelujejo z dobavitelji, s katerimi delijo okoljske cilje. Pozivi k podnebnim ukrepom se vedno bolj usmerjajo v manjša podjetja, ki do sedaj niso bila deležna pretirane pozornosti. Poslovna zavezništva, kot je »1.5°C Supply Chain Leaders«, pobuda velikih globalnih podjetij, kot so Ericsson, IKEA, Microsoft idr., pošiljajo jasen signal trgu, da bodo od svojih dobaviteljev zahtevala podnebne ukrepe in transparentnost. Drugi se pridružujejo. Mahle, vodilni dobavitelj za avtomobilsko in mobilnostno industrijo, je svojim dobaviteljem jasno sporočil, da od njih pričakuje podporo pri doseganju ogljične nevtralnosti. 
Tudi vlagatelji zahtevajo podnebne ukrepe od podjetij v svojem portfelju. Nedavna raziskava je pokazala, da 91 % vlagateljev po vsem svetu od podjetij, v katera vlaga, pričakuje, da ta oblikujejo in predstavijo načrt za doseganje ničelnih emisij. Te zahteve se prenašajo tudi po oskrbovalni verigi podjetij.
 
Evropska podjetja, vključno z MSP, bodo bankam in drugim finančnim institucijam kmalu mogla dokazati, da posvečajo pozornost razogljičenju, če bodo hotela pridobiti financiranje in se potegovati za večja sredstva za zeleni prehod in okrevanje, ki izhajajo iz zelenega dogovora in podnebnih pravil.
 
Glavni izzivi, s katerimi se spopadajo MSP
 
Dobičkonosna MSP se imajo za svoj uspeh pogosto zahvaliti dobremu izdelku ter podjetništvu in odločnosti direktorja. Rast podjetja običajno spremlja potreba po hitrem učenju načel vodenja, pravil o zbiranju sredstev, računovodstvu in davkih, upravljanja človeških virov, obračuna plač in razumevanja veljavnih predpisov, ki urejajo njegovo delovanje. 
 
Od istih preobremenjenih direktorjev, ki si prizadevajo za rast podjetja, se zdaj pričakuje, da vsem obveznostim dodajo še plast zahtev v zvezi s trajnostnim razvojem.  
 
Velika mednarodna podjetja privlačijo in najemajo kadre, specializirane za področje trajnostnega razvoja (upravljalce trajnostnega razvoja, vodje trajnostnega razvoja, ipd.), kar v veliki meri poganja ambiciozne podnebne zaveze in ukrepe večjih igralcev. Za razliko od velikih podjetij pa MSP pogosto nimajo dovolj virov, namenskih kadrov in znanja, da bi se tega lotili. Poslujejo z minimalnimi maržami in marsikdaj nimajo zadostnih finančnih sredstev, da bi pridobila ustrezne strokovnjake, ki bi jih usmerjali. 
 
Nujno potrebujemo stroškovno učinkovita orodja, da pomagamo MSP do dostopnih in razumljivih vodnikov in platform za zbiranje podatkov, in tako olajšamo vpeljavo trajnostnega razvoja za zaposlene direktorje, ki žonglirajo z več obveznostmi hkrati.
 
SME Climate Hub ponuja dobre smernice za podnebne ukrepe, vendar MSP nujno potrebujejo dostopne informacije in orodja v jeziku države, v kateri poslujejo.
 
Green Star je orodje, razvito v slovenskem jeziku, vodnik za vsa zadržana mala podjetja, da se lahko samozavestno podajo na pot proti ničelnem ogljičnem odtisu.
 
Priložnost – ukrepati danes za uspeh jutri
 
V času pretresov in negotovosti na trgih morajo podjetja ostati seznanjena s ključnimi vprašanji in se hitro prilagajati, da postanejo odpornejša na šoke v prihodnosti. Nihče nima kristalne krogle, da bi videl v prihodnost, je pa nekaj jasnih znakov, kako se morajo preobraziti podjetja, da ohranijo bodočo konkurenčnost. 
 
Prej kot začnejo, hitreje bodo pripravljena na uspeh v teh hitro spreminjajočih se razmerah. MSP, ki so proaktivna v svojem izobraževanju in spremljajo zeleni prehod, bodo imela konkurenčno prednost, ohranila in ustvarila nove posle, pridobila dostop do ugodnejšega financiranja in privlačila boljše kadre.
 
Kaj je ničelni ogljični odtis
 
V svojem bistvu je ničelni ogljični odtis cilj zmanjšanja emisij, v skladu s katerim se podjetje zaveže, da bo svoje emisije kar najbolj približalo vrednosti nič, za preostale emisije pa poskrbelo z zajemanjem in porabo ogljika. Časa je malo, naloga pa zahtevna. Globalna zahteva je agresivno razogljičenje vseh sektorjev, zdaj. Da bi planet ostal prijazen kraj za bivanje bodočih generacij, se mora gospodarstvo eksponentno razogljičiti, tako da razpolovi emisije vsakih deset let do leta 2050.
 
V naslednjem prispevku vabljeni, da si preberete kakšen je postopek zmanjšanja ogljičnega odtisa za podjetja.
Copyright 2020 KOC INOVATIS | Pogoji poslovanja
Oblikovanje spletne strani MMstudio